Bedtijd 10 jaar

Als ouders kun je afvragen wat nu een normale bedtijd voor 10 jaar is. Zeker nu het kind steeds meer een eigen wil krijgt en misschien ook een andere routine nodig hebben om in slaap te vallen. Een goede bedtijd voor een 10 jarige hangt ook af van hoe laat je kind wakker word. Misschien doet je kind ook elke middag nog een dutje? Dit kan dus voor iedereen anders zijn en daarom is een gemiddelde bedtijd geven niet altijd het beste voor het kind.

In dit artikel kan je zelf berekenen hoe laat jouw kind naar bed moet gaan en de slaap krijgt die het nodig heeft. Ook behandelen wij of het verstandig is om de bedtijd te veranderen in het weekend of tijdens de vakantie.

De bedtijd voor een 10 jarige instellen.

Elk kind heeft een eigen behoefte van slaap nodig. Waar het ene 10 jarig kind een slaaptijd nodig heeft van 11 uur, kan een andere kind met 9.5 uur slaap genoeg hebben. Voor kinderen kan het wel belangrijk zijn om een goede routine voor het slapen te hebben. Het kan natuurlijk zijn dat je in het verleden hier niet consequent mee bent geweest. Maar het is zeker nog mogelijk om hier nog mee te beginnen en een routine voor de bedtijd in te stellen. Dit kan de slaap bevorderen van het 10 jarige kind wanneer er een goede routine en de juiste bedtijd is.

  • Vooraf kan je bepalen hoeveel slaap het kind nodig heeft. Een normale bedtijd voor 10 jaar is tussen de 10 uur en 11 uur slapen voor het wakker worden.

  • Als je merkt dat bepaalde dingen helpen om het kind beter te slapen, voeg deze dan zeker toe aan de routine.

  • Maak een lijst met activiteiten, tijd om aan te kleden en hoe lang het duurt voordat ze eten. Zo krijg je een schema die je kan toepassen op de tijd van wakker worden.

  • Wanneer je kind bijvoorbeeld om 8 uur op school moet zijn kan je uitrekenen hoe laat de wekker moet staan. In de eerder geschreven lijst staat hoe lang het duurt voordat ze volledig klaar zijn. Mocht dit rond 1.5 uur zijn dan is het logisch dat ze rond 6.30 uur wakker moeten worden.

  • Nu je weet hoe laat de wekker moet staan kan je ook uitrekenen hoe laat je kind naar bed moet. Als ze 10 uur slaap nodig hebben dan is de bedtijd voor 10 jaar rond 20.30.

  • Maar voordat ze slapen kan het ook nog een tijdje duren dus is het verstandig om 20 tot 30 minuutjes eerder op bed te liggen. Zodat ze de juiste slaaptijd krijgen die nodig is. Hier komt de goede routine om te slapen van pas, zodat je weet hoe lang het duurt voordat ze in slaap vallen en wat ze nodig hebben voor een betere nachtrust. Deze routine moet wel duidelijk zijn voor het kind en kan je beter ook niet langer laten duren dan een uur.

Schema met bedtijd voor 10 jaar

Hieronder vind je ook nog een makkelijk overzicht met alle bedtijden per leeftijd en wakker worden. Om de normale bedtijd te kiezen moet je weten hoe laat je kind wakker word.

bedtijd 10 jaar
Normale bedtijd voor 10 jaar. Hou wel rekening mee dat ze iets eerder naar bed moeten omdat het nog een tijdje duurt voordat ze in slaap vallen.

Dit is de gemiddelde bedtijd voor 10 jaar. In dit schema hierboven wordt rekening gehouden met een slaaptijd van 10 uur. Mocht dit te weinig zijn voor jouw 10 jarig kind dan kan je ook wat tijd toevoegen of kijken naar de bedtijd 9 jaar waar de slaaptijd 10.5 uur is. Of heeft jouw kind iets minder slaap nodig, kijk dan bij bedtijd 11 jaar.

Als het kind ook nog dutjes doet

Wanneer de leeftijd van 10 jaar is bereikt komt het misschien niet vaak meer voor dat ze nog een middagdutje doen. Maar soms kan zijn dat jouw kind ook ‘s middags nog een dutje doet omdat ze vermoeid terug van school komen of van een activiteit. Het is dan wel beter om het ook te berekenen in deze bedtijd.

Wanneer dit regelmatig voorkomt dat er middagdutjes zijn van ongeveer 1.5 uur dan kan dit ook van de bedtijd gehaald worden. Anders kan het zijn dat ze vroeg wakker worden omdat ze al voldoende slaap hadden. Als je toch merkt dat na het aftrekken van de dutjes het kind toch meer slaap nodig heeft. Dan kan je hier ook de bedtijd op aanpassen. Voor elk kind van 10 jaar kan de bedtijd anders zijn. Zeker wanneer de leeftijdsgenoten op een andere tijd wakker worden.

Hoe een goede routine ontwikkelen?

  • Wees consequent in het slaapschema. Probeer elke dag dezelfde bedtijd in te stellen. Het kan zijn dat dit niet mogelijk is op elke dag of misschien wil je in het weekend of vakantie iets afwijken. Maar doe in de vakanties niet langer dan één uur van de normale bedtijd voor 10 jarige. In het weekend is het beter om niet langer dan een kwartier van de normale bedtijd af te wijken. Anders kan dit ten koste van het slaapritme gaan.
  • Stuur het kind pas ook naar bed wanneer het slaperig is. Als je merkt dat het kind niet binnen 20 minuten slaapt dan is het beter om even uit bed te nemen en iets te doen. Dit kan helpen om te ontspannen en lukt het beter om weer in slaap te vallen dan alleen te blijven liggen. Het lichaam en de hersenen moeten het bed ook associëren met slapen en het is dan niet bevorderlijk als het kind niet in slaap valt en blijft draaien en vervelen.
  • Overdag genoeg actief zijn heeft een positieve invloed op de nachtrust van het kind. Zo kan het energie kwijt en zorgt het ervoor dat ze beter in slaap vallen en blijven.
  • Voordat de bedtijd van de 10 jarige aanbreekt is het beter om een ontspannende routine te gebruiken. Zo weten de hersenen dat het lichaam kan ontspannen wat goed is voor het slapen gaan. Dus probeer activiteiten te vermijden waardoor ze juist actief worden zoals een spel spelen. Daarom kiest men er vaak ook voor om een verhaaltje voor te lezen.

In het weekend

Misschien wilt jouw kind ook een andere bedtijd in het weekend. Maar de bedtijd voor 10 jaar in het weekend blijft hetzelfde als doordeweeks. Dit is beter voor kinderen tot een leeftijd van 12 jaar. Eventueel kan je de bedtijd verhogen met een kwartier maar het kan dan zijn dat het slaapritme hier onder kan leiden. Bij jongere kinderen kan dit een rol spelen. Daarom is het beter om ook als 10 jarige gewoon de normale bedtijden te behouden in het weekend.

In de vakantieperiode

Uit een onderzoek van het NOS jeugdjournaal bleek dat tijdens de vakantie de bedtijd voor 10 jaar anderhalf uur later was. Voor de kinderen kan dat natuurlijk geweldig zijn maar om geen slaaptekort te krijgen moeten ze ook kunnen uitslapen. Niet elk kind kan ook tegen een nieuw slaapritme of eventueel een nieuwe omgeving als je de vakantie op een andere plaats viert. Activiteiten in de vakanties kunnen ook veel energie kosten en mochten de kinderen te weinig slaap krijgen kan dit ook ten koste gaan van de nachtrust van jezelf.

Dus heb je een kind van 10 jaar dan kan de bedtijd in de vakantie wel later zijn. Maar dit moet niet ten koste gaan van de slaaptijd die normaal is. Natuurlijk moet het kind ook tegen deze verandering kunnen anders is het beter om toch weer naar het oude slaapritme terug te gaan. Het beste is maximaal één uur langer dan de normale bedtijd.

Samenvatting:

Wat is de bedtijd voor 10 jaar?

Gemiddeld is de slaaptijd voor een 10 jarige tussen de 10 en 11 uur. Wanneer je weet hoe laat jouw kind wakker word, kan je dus de bedtijd berekenen. Op het schema in dit artikel gaan we uit van 10 uur slaap. Dus als de wekker op 6 uur staat dan is de bedtijd voor 10 jaar ongeveer om 20.00. Komt het kind later uit bed dan kan je bekijken wat dan een normale bedtijd is.

Wat is de bedtijd voor 10 jaar in het weekend?

Het komt zeker wel eens ter sprake of de bedtijd voor 10 jaar in het weekend iets later kan. Maar helaas is het beter om niet teveel aan de bedtijd te wijzigen want dit kan ten koste gaan van het slaapritme. Zo kan het ‘s maandags weer lastig in slaap kan komen en vermoeid de dag begint. Tot 12 jaar is daarom het advies om de bedtijd niet veel te veranderen. Maximaal een kwartier zou misschien nog kunnen.

Wat is de bedtijd voor 10 jaar tijdens vakantie?

In de vakantieperiode heeft het kind ook tijd om ‘s morgens wat later uit bed te komen. Dit kan je ook berekenen door de bedtijd voor 10 jaar tijdens vakantie wat later te doen. Dit moet niet ten koste gaan van de duur van het slapen dus moet de mogelijkheid om langer uit te slapen wel zijn tijdens vakantie. Hou ook nog aan de aanbevolen slaaptijd van 10 tot 11 uur en probeer ook de bedtijd maximaal een uur later dan normaal. Anders kan het lastig worden om weer terug in de oude slaaproutine en bedtijd te komen.

Over de auteur:

Chiel

Oprichter van Slapenweb.nl. Ontstaan na ervaring met slaapproblemen en weinig complete informatie op internet. Dagelijks bezig om de expertise op het slaapgebied te vergroten. Dit doet hij door onderwerpen en producten te onderzoeken om zo de kennis en site verder uit te breiden.

Plaats een reactie