Pijn in schouder en arm ’s nachts

Heb je soms last van pijn in schouder en arm ’s nachts? Of heb een diagnose gehad waarbij je een aandoening hebt in de schouder? Dan kan dit artikel informatie geven om de pijn te verlichten. Het kan namelijk verschillende redenen hebben dat je midden in de nacht met pijn in de schouder of arm wakker word.

Schouderpijn

Een pijnlijke schouder kan ontstaan wanneer je in een verkeerde slaaphouding hebt geslapen. Ben je een zijslaper en heb je pijn aan de zijde waar je normaal gesproken altijd op slaapt? Dan is dit vaak het geval dat er een overbelasting is op de schouder. Een kleine aanpassing in de slaaphouding zou al veel kunnen verschillen.

Het schoudergewricht is een soort bal. Deze wordt in de kom gehouden door onder andere spieren en pezen. Het kan soms gebeuren dat deze spieren en pezen overbelast raken of geïrriteerd en ontstaat er een zeurende pijn of krijg je pijnscheuten. Meestal gaat dit wel samen met een aantal omstandigheden en is het niet alleen de slaaphouding de oorzaak.

We maken onderscheid in klachten die al bekend waren voordat je gaat slapen. En de pijn en klachten die je pas voelt na het slapen. De oorzaken hiervan kunnen anders zijn dan wanneer je een aandoening hebt. Ook de maatregelen die je kan treffen om de pijn te verlichten zijn ook niet altijd voor allebei de situaties hetzelfde.

In een onderzoek kwam naar boven dat schouderpijn vaak ontstaat in dezelfde zijkant waarop men sliep. De personen sliepen in een zijligging en in 67% van de gevallen was ook de pijnlijke schouder aan dezelfde kant.(bron)

Slapen met schouderpijn

De slaaphouding bij schouderpijn kan zeker bepalend zijn. En kan er een tijdelijke beknelling of overbelasting geweest zijn van de spieren of pezen. Maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn omdat er ook verschillende schouderklachten zijn door aandoeningen. Heb je hiervoor al de diagnose gehad, dan kan je de slaaphouding al vooraf aanpassen.

Slapen met schouderklachten zoals een Frozen Shoulder of slijmbeursontsteking in de schouder kunnen erg pijnlijk zijn. Wanneer je tijdens de slaap de schouder extra belast of kan tijdens het draaien een pijnscheut komen waarbij je weer wakker word. Dit is natuurlijk niet bevorderlijk voor de nachtrust.

Rust is belangrijk voor het herstel van deze schouderklachten. Maar wanneer je de schouder niet veel beweegt dan kan het ook stijf worden tijdens de slaap. Dit komt ook vaak voor in een fase bij Frozen Shoulder.

Het is beter om lichte oefeningen te doen voordat je gaat slapen. Zo kan je de spieren beter opwarmen en krijg je minder last van een stijve schouder met pijn.

Schouderpijn en slapen
Schouderpijn tijdens slapen kan je verminderen door eerst lichte oefeningen te doen.

Schouderpijn na slapen

Het kan zijn dat je de avond ervoor nog geen last had van schouderklachten. Maar in de nacht word je wakker van de pijn, of misschien voel je het pas de volgende morgen. Heb je geen voorgeschiedenis met aandoeningen in de schouder dan ligt het meestal aan de slaaphouding.

Er kan een stekende pijn in schouder zijn na slapen. Dit kan naast een verkeerde slaaphouding ook komen door een slecht matras of geen goed kussen. Ook kan er een ontsteking, beknelling van de zenuwen of een overbelasting in de schouder zijn.

Wanneer je op de zij slaapt dan kunnen er pezen, spieren of zenuwen bekneld raken wat zorgt voor schouderpijn tijdens slapen. Dit hoeft niet gelijk voelbaar te zijn, het kan ook soms na een tijdje pas pijn geven.

De symptomen zullen in de meeste gevallen binnen twee dagen afnemen. Maar komt ook soms voor dat je er een zeurende pijn in de schouder blijft houden. Als je nog steeds last hebt van schouderpijn in rust dan kan er ook een ontsteking aanwezig zijn. Een bezoek aan een fysiotherapeut of medisch specialist kunnen hiermee helpen.

Neem bij twijfel altijd contact op met een medisch specialist of arts. Deze kunnen meer over jouw situatie en schouderpijn vertellen en hoe je dit kan verlichten.

Beste slaaphouding bij schouderklachten

De slaaphouding kan dus bepalend zijn voor de nachtrust. Daarom is het belangrijk dat je de beste slaaphouding bij schouderklachten gaat zoeken. Heb je al een aandoening in één of meerdere schouders, dan kan je hier rekening mee houden.

De beste slaaphouding bij schouderklachten kan voor iedereen anders zijn. Heb je nog maar net last van je schouder of arm probeer dan ook een slaaphouding te vinden die voor minder belasting zorgt.

Slapen met schouderpijn kan je het beste doen op de rug. Hierdoor ontlast je de schouder en heb je minder kans op pijnlijke bewegingen tijdens het slapen.

Er kan ook opgerolde handdoek onder de pijnlijke schouder gelegd worden. Of misschien nog een extra handdoek of een dun kussen. Probeer voor jezelf uit wat voor de minste pijn zorgt.

Beste slaaphouding bij schouderklachten
Is slapen op de rug lastig? Kies dan om op de goede zij te liggen.

Ben je geen ‘rug slaper’ en slaap je liever op de andere zij? Dat is ook mogelijk maar dan is de kans dat het juist pijn veroorzaakt wel groter. De schouder kan meer gaan hangen en daarom is het belangrijk dat je de armen en schouders ondersteunt. Dit kan je doen d.m.v. een kussen te klemmen tussen je armen.

Hierdoor ontspan je de spieren beter. En wanneer je een kussen tussen knieën en benen doet kan dat resulteren in minder draaien tijdens de slaap. Eventueel kan je dit doen met een kniekussen.

Kussen voor pijnlijke schouder

Als je op de rug slaapt dan kan 1 of 2 opgerolde handdoeken het verschil maken. Misschien voelt dit niet lekker aan en kan je dit met een dun kussentje oplossen. Het is snel voelbaar wanneer het kussen te dik is omdat dan de schouder niet goed ligt en daarom niet genoeg kan ontspannen.

Wanneer je schouderpijn door slapen hebt gekregen dan kan het ook liggen aan het hoofdkussen. Probeer hiervoor een goed ergonomisch kussen te vinden die een goede ondersteuning bied aan nek en rug. Dit kan ook al een hoop pijn schelen in de schouder. Vaak is pijn in de arm of schouder ook een aanleiding door een slecht hoofdkussen.

Maar als je pijn in de schouder hebt dan kan slapen in zijligging soms lastig wezen. Dit veroorzaakt een stekende of zeurende pijn. Het is ook mogelijk om te slapen met een lichaamskussen. Misschien ken je dit soort vorm kussen al maar het is een langwerpig kussen. Hiermee kan je het lichaam op laten rusten en zo proberen een comfortabele slaaphouding te vinden. Het kussen kan dan ook tussen de knieën liggen en dan is de kans op draaien ook kleiner.

In plaats van een kussen tussen de armen te leggen en daarop de schouder laten rusten, is een lichaamskussen een uitkomst. Ook blijft de rug recht liggen omdat je ook de knie laat rusten op het kussen. Een ideaal kussen voor een pijnlijke schouder. Zeker als je een schouderaandoening hebt dan kan dit het verschil maken!

TIP

Lichaamskussen

  • Goede ondersteuning
  • Verbetering van slaaphouding
  • Minder belasting op het lichaam
  • Pijnverlichting bij schouderklachten
  • Multifunctioneel
  • Score: 4.6 uit 5 sterren door 60+ reviews.
Meer over dit kussen in combinatie met schouderklachten kan je lezen in de artikelen: Slaaphouding Frozen Shoulder en Slapen met slijmbeursontsteking schouder.

Pijn in arm

De meeste mensen hebben een voorkeur voor een vaste slaaphouding, bijvoorbeeld de zijligging. Het kan dan zijn dat je dus op de bovenarm en schouder ligt. Hierbij is er een constante druk op de bovenarm. Dit kan ervoor zorgen dat de spieren, zenuwen of pezen in de arm bekneld kunnen raken.

Normaal gesproken geeft misschien de slaaphouding geen probleem maar het kan ook van andere factoren afhankelijk zijn. Het kan zijn dat je eerder de arm hebt overbelast of dat er een (kleine) ontsteking is in de schouder. Dit kan zorgen voor een stekende pijn in de schouder na het slapen.

Pijn in arm en slapen

Het kan zijn dat er al last is van een pijnlijke arm voor het slapen. Er zijn dan enkele manieren om proberen een zo goed mogelijke nachtrust te krijgen. Zo kan je het lichaam, schouder en de arm zelf ondersteunen met kussens. Dit is het makkelijkst wanneer iemand op de rug slaapt. Bekijk ook de tips over hoe je de pijn in schouder en arm kan voorkomen gedurende overdag.

Arm pijn kan erg hinderlijk zijn omdat het de kwaliteit van het leven aantast. Armen gebruik je voor veel dingen, daarom is het belangrijk om de oorzaak te vinden van de pijn in de (boven)arm. Twijfel je over wat de oorzaak is, of heb je er al langere tijd last van? Neem dan altijd contact op met een medisch specialist.

Pijn in arm NA slapen

De avond ervoor had je misschien nog nergens last van. Maar de volgende dag of in de nacht word je wakker en dan heb je last van pijn in de arm. De slaaphouding kan hierin ook belangrijk zijn.

Probeer daarom op je rug te slapen met een kussen die de nek en rug goed ondersteunen. Dit wordt vaak ook onderschat!

Een goed hoofdkussen kan ook nekpijn en rugklachten voorkomen. En het kan ook onderdeel wezen van de pijn in de arm of schouder ’s nachts. Als je al symptomen hebt van pijn in de nek of schouder dan kan dit in verhouding staan met de arm.

Pijn in bovenarm
Bovenarm en schouder kunnen pijn doen na slapen door een verkeerde slaaphouding.

Het kan ook zijn dat de pijn in arm tijdens slapen is ontstaan doordat er op de arm is geslapen. Het kan zijn dat de bloedsomloop beperkt is door dat het was afgekneld. Hierdoor ontstaat er een slapend gevoel en dit kan ook een pijnlijke arm veroorzaken.

Slaaphouding met pijn in arm

De manieren die beschreven staan bij de beste slaaphouding bij schouderklachten kan je ook toepassen bij de armen. Probeer niet te slapen op de zij waar je last hebt van de arm. Het beste is op de rug te slapen maar het kan ook op de buik of de andere zijde. Zo neem je de druk weg van de arm en schouder.

Pijn in schouder en arm voorkomen

Hier vind je een samenvatting en nog meer informatie en tips die kunnen helpen tegen de pijn tijdens het slapen.

  • Slapen op de rug is het beste. De ruggengraat blijft in één lijn en de schouder en arm is het minst belast. Op de buik slapen kan ook voor nekpijn zorgen en de bestaande schouderpijn kan daarmee erger worden.
  • Maak gebruik van een goed ergonomisch kussen die het hoofd, nek en rug kan ondersteunen. Bij pijn in de schouder kan je een handdoek oprollen en hieronder leggen. En als je een zijslaper bent, is een lichaam- of zwangerschapskussen ook erg geschikt.
  • Genoeg beweging is belangrijk. Dit is goed voor de bloedcirculatie en kan genezing van spieren en pezen verbeteren. Maar het is erg belangrijk om het niet te forceren. Dit kan de schouderklachten of pijn in arm vermeerderen.
  • Niet forceren. Zoals al net benoemd is, forceren van de pijn is zeker niet goed.  Overdag is het soms wel lastig om de grens te vinden. Dan zijn de spieren warmer en heb je minder last van pijn. Ga je wel over de grens heen dan kan dit voor meer zeurende pijn en irritatie zorgen. Bij gebruik van pijnstilling is het ook lastig om de pijngrens te bepalen. Hou hier ook rekening mee!
  • Goede slaapgewoontes. Dit klinkt misschien standaard maar het kan zeker het herstel bevorderen. Ga op tijd naar bed en eet gezond. Fruit eten in de avond kan ook gunstig zijn, het kan stoffen bevatten die een ontstekingsremmende functie hebben.
  • Probeer zo weinig mogelijk herhalende bewegingen te doen. Bij tillen of bewegingen die herhalend zijn kan je het schoudergewricht belasten. Als dit onderdeel is van je werk, sport of huishouden probeer dan voldoende rust te nemen tussendoor. Of probeer het af te wisselen met andere werkzaamheden.
  • Het matras kan ook invloed hebben op de pijn. Ben je een zijslaper dan kan een matras van traagschuim ervoor zorgen dat er minder druk op het lichaam en schouder is. Het vormt zich namelijk naar de vorm van het lichaam en hierdoor ontstaat er minder druk op schouder en arm.
Heb je opeens erg veel last van pijn en is dit plotseling ontstaan? Of is het aanhoudend en voel je nog geen vermindering na een paar dagen of weken? Dan kan dit storend zijn voor het dagelijks leven en kan er meer aan de hand zijn. Neem dan altijd contact op met een arts.

Veelgestelde vragen:

Pijn in bovenarm en schouder en slapen?

Als je deze klachten al hebt voordat je gaat slapen dan is het beste om een goede slaaphouding te vinden. Zoals in deze blog staat is op de rug een goede manier. Je lichaam en schouder ondersteun je met een kussen of opgerolde handdoek. Zo kan je de schouder het minst belasten.

Wat doen met pijn in schouder en arm ’s nachts?

Heb je last van schouderpijn of pijn in de arm dan is het beste om op je rug te liggen. Hierdoor neemt de druk af op de schouder en dit kan je ook doen om een kussen te gebruiken onder je schouder. Het is ook goed om op je zij te liggen, maak dan wel gebruik van een kussen waarop je lichaam kan steunen. De beste optie zou een lichaamskussen kunnen zijn. In dit artikel kan je veel meer tips lezen die duidelijkheid geven.

Wat doen met schouderpijn in rust?

Het is belangrijk om dit niet te forceren. Je kan de spieren met lichte oefening warmer maken zodat meestal ook de pijn wat verlicht word. Door de bewegingen is het goed voor bloedsomloop zodat het ook sneller geneest. Alleen wanneer je voorbij de grens gaat dan kan het juist erger worden. Mocht je twijfelen over de situatie, neem dan contact op met een arts.

Wat doen met pijn in arm door verkeerd slapen?

Meestal gaat het binnen 48 uur over, maar in sommige gevallen kan het wel langer duren. In dat geval is het verstandig om een fysiotherapeut of andere medisch specialist op te zoeken. Probeer niet op deze arm en schouder te liggen of door bewegingen het forceren. Ben je een zijslaper dan is het mogelijk om ‘s nachts op de goede zij te slapen. Op de rug slapen zou beter zijn omdat je dan de schouders minder belast zijn. En er is minder druk op je schouder mocht je een beetje draaien in de slaap.


Om onze artikelen te onderbouwen gebruiken wij wetenschappelijke studies of andere kwalitatieve bronnen. Hiermee maken wij ons artikel zo goed en compleet mogelijk waardoor je altijd goede informatie leest.

Bronnen:

https://www.healthline.com/health/pain-when-sleeping-on-shoulder#sleeping-position
https://centenoschultz.com/arm-pain-at-night/

Over de auteur:

Chiel

Oprichter van Slapenweb.nl. Ontstaan na ervaring met slaapproblemen en weinig complete informatie op internet. Dagelijks bezig om de expertise op het slaapgebied te vergroten. Dit doet hij door onderwerpen en producten te onderzoeken om zo de kennis en site verder uit te breiden.

Plaats een reactie