Op je zij slapen

Slaap jij op de zij? De meeste mensen hebben de voorkeur om op de zij te slapen maar is dit ook de beste slaaphouding? Het heeft zeker ook voordelen maar welke zijn dit? En heeft het ook nadelen als je zijligging als slaaphouding hebt?

Slapen op je zij

Er zijn allerlei soorten slapers en slaaphouding maar op de rug slapen werd altijd gezien als de ‘beste’ slaaphouding. Maar bestaat er geen beste slaaphouding want dit kan voor iedereen anders zijn. Als je het op de juiste manier aanpakt dan kunnen er verschillende houdingen goed zijn.

Is je slaaphouding de zijligging? Dan is belangrijk dat je een goed hoofdkussen en matras hebt. Want die moeten het lichaam ondersteunen zodat de nek en rug in één rechte lijn liggen. Het matras zorgt ervoor dat de schouders goed in het matras vormen. Anders kan de nek in een vreemde houding liggen wat nekpijn kan veroorzaken.

Als de nek in een verkeerde houding ligt dan kan het niet alleen tot nekpijn leiden maar ook voor pijn in de rug of schouders. Het lichaam is tijdens de slaap aan het herstellen. Maar als er nog steeds druk op de rug is kan dit na langere tijd klachten opleveren. Daarom is een hoofdkussen die geschikt is voor zijslapers eigenlijk wel een vereiste voor iemand die bijna altijd op de zij slaapt.

Voordelen van zijligging

Voor een goede nachtrust wordt daarom vaak aanbevolen om op de rug te slapen. Maar ook slapen op je zij kan voordelen hebben. Dit hangt wel af van matras en kussen!

Wanneer je een goed kussen en matras hebt dan kan het lichaam beter herstellen en de pijnlijke klachten verlichten. Als er last is van gewrichtspijn of pijn in de rug of een andere aandoening is slapen met het lichaam in een rechte lijn wel belangrijk. Dit is ook mogelijk in de zijligging met de juiste kussens.

Als je veel snurkt dan kan het ook een aanrader zijn om als slaaphouding zijligging te hebben. Het zou ervoor zorgen dat je minder snurkt dan wanneer je op de rug ligt. De ademhaling is bij slapen op de zij ook beter daarom kan het ook soms goed zijn voor slaapapneu. Lig je op de rug dan kunnen namelijk de tong en andere mondspieren naar de keel zakken. Dit heb je minder wanneer je op de zij of buik slaapt.

Het is ook beter voor de maag en darmen. De spijsvertering werkt beter op de zij en zo is er ook minder kans op last van maagzuur, reflux of misselijkheid.

Voor zwangere vrouwen kan het ook beter zijn voor de bloedsomloop. Daarom zijn er ook speciale kussen die geschikt zijn voor zijslapers om zo het lichaam te ontlasten.

Om het lichaam beter te ontlasten kan er ook nog gebruik gemaakt worden van een kniekussen. Hierdoor gaat het been iets naar boven waardoor de ruggengraat recht ligt. Dit kan ook klachten voorkomen of verminderen wanneer er last is van knie-, heup- of rugpijn.

Voor alle slaaphoudingen geldt eigenlijk wel dat een goede afwisseling zeker geen kwaad kan. Slapen op je zij heeft zeker zijn voordelen maar het kan zeker geen kwaad als je soms van zij wisselt. Of gaat slapen op de rug. Als je continue in dezelfde zijligging ligt en het matras of kussen is niet goed genoeg dan kan het soms pijnlijk worden.

Kleine samenvatting van voordelen:

  • Verlicht pijn in rug, knie, heup of schouders.
  • Minder kans op snurken.
  • Betere spijsvertering.
  • Beter voor de hersenen.
  • Kan beter zijn voor zwangerschap.

Op welke zij slapen is het beste?

Men gaat er meestal vanuit dat de linkerzij de meeste voordelen heeft en het beste is voor het lichaam. De bloedcirculatie is dan beter en kan het lichaam tijdens de slaap de afvalstoffen beter verwerken. Ook voor de maag is de linkerzij beter. Omdat er in een onderzoek bleek dat de mensen minder lang last hadden van maagzuur of misselijkheid.

Maar op de rechterzij is ook geen probleem. Het beste is om toch regelmatig van slaaphouding te wisselen. Zo voorkom je dat er drukplekken of pijnklachten komen tijdens op je zij slapen als je in een slechte houding ligt.

Op welke zij slapen als je zwanger bent?

Bij zwangerschap adviseert men vaak ook om op de linkerzij te slapen. Zoals eerder gezegd is dit beter voor de bloedsomloop. Maar het is zeker ook mogelijk om op de rechterzij te slapen wanneer je zwanger bent. Probeer in de slaap wel regelmatig van kant te wisselen. Dit voorkomt dat er pijnlijke klachten ontstaan aan één kant.

Op je zij slapen als je zwanger zorgt er ook voor dat het bloed makkelijker door het lichaam kan worden gepompt. Als je op de rug ligt dan zou de baby druk kunnen uitoefenen op aders. Daarom wordt zijslapen ook als veiliger beschouwd.

Het lichaam is ook beter te ondersteunen door een speciale zwangerschapskussen. Hierbij is het mogelijk als je zwanger bent om toch een zo comfortabel mogelijke slaaphouding te vinden. Dit lichaamskussen is ideaal voor de zijligging en is in een langwerpige vorm of U-vorm verkrijgbaar.

Nadeel van zij slapen

Er kunnen zeker ook nadelen zijn aan op je zij slapen. Maar vaak heet dit ook te maken met een verkeerd matras of hoofdkussen of een combinatie van beiden.

Misschien heb je al last van schouderklachten en dan kan het de pijn wel vermeerderen. Gebruik hiervoor een stevig matras die genoeg ondersteuning geeft maar zeker ook niet te hard. Het kan zeker de symptomen misschien verlichten bij een goed matras en kussen.

Slapen op je zij kan ook pijnlijke plekken of drukplekken veroorzaken. Tijdens de slaap heb je hier misschien last van en daarom doe je automatisch de benen van elkaar. Maar dit heeft wel tot resultaat dat het lichaam in een vreemde houding ligt.

Een verkeerde houding kan weer zorgen voor irritatie of problemen in de rug, knie arm of schouder. Ook kan je op de arm komen te liggen zodat de zenuwen of bloedsomloop worden afgekneld. Of er kan spanning op de nek komen te staan met nekpijn tot gevolg.

Niet alleen schouderklachten kunnen vermeerderen. Ook geldt voor andere aandoeningen of na een operatie dat het voor problemen kan zorgen. Heb je net een behandeling achter de rug en wil je bijvoorbeeld op je zij slapen na ooglidcorrectie dan kan dit natuurlijk voor problemen zorgen. Informeer daarom altijd een medisch specialist wat een goede slaaphouding is bij een aandoening, operatie of behandeling.

Slapen op zij bij schouderklachten
Slapen op je zij kan bij schouderklachten pijnlijk zijn.

De meningen verschillen over dat zijligging ook rimpels kan veroorzaken. Er zijn hier een aantal onderzoeken naar geweest waaronder de Amerikaanse NIH.gov en daaruit bleek dat er meer belasting was op de huid wat rimpels tot gevolg had. Maar andere websites brengen het juist als een fabel.

Misschien klinkt dit allemaal negatief maar vergeet niet dat de meeste mensen op de zij slapen. En zeker niet iedereen heeft klachten. Het heeft te maken met verschillende omstandigheden. Is er al last van een aandoening of is het hoofdkussen of matras niet goed genoeg?!

Wat is nodig voor een goede slaaphouding

Om een goede zij slaaphouding te vinden is het van belang dat het kussen en matras hiervoor geschikt is. Mocht dit niet het geval zijn dan kan het pijnklachten veroorzaken na een langere tijd. Bekijk hier de punten waarbij je rekening kan houden.

Slaapkussen zijligging

Kies altijd een goed slaapkussen voor zijligging. Het moet passen bij je postuur en matras en is meestal een stevig kussen die wat hoger is. Je ligt namelijk op je schouder en het hoofd moet dan niet schuin liggen naar beneden.

Maar een te stevig kussen is ook niet goed omdat dan alsnog je hoofd schuin is. De beste zijligging is als de oren op gelijke hoogte staan met de schouders en ruggengraat. Eventueel kan je ook gebruik maken van een extra nekondersteuning zodat er minder nek- of rugklachten zijn.

Er is ook een speciaal ontworpen slaapkussen voor zijligging. Deze heeft een iets andere vorm dan een ‘normaal’ kussen en is wat steviger met een traagschuim vulling. Het kan misschien wennen zijn maar voelt fijn aan na een tijdje en mocht je klachten hebben dan kunnen deze sneller verminderen.

Kniekussen zijligging

Een kniekussen voor zijligging kan comfortabel en goed zijn voor het lichaam. Want het kan soms zijn dat je nu al een kussen tussen de knieën legt omdat je last hebt van pijn of drukplekken. Maar dit kan je ook doen met een kniekussen die hiervoor ontworpen is. Deze kussens hebben een ergonomische vorm en kunnen het lichaam ondersteunen doordat het zich naar de knieën vormt.

Het is een veelgebruikt kussen bij kniepijn of pijn in de heup of rug. Het been komt nu iets hoger zodat de rug beter kan ontspannen. Gebruik je geen kniekussen of ander kussen tussen de benen dan kan er de hele nacht spanning op de rug staan en de ruggengraat kan gedraaid liggen. Heb je dus last van knie-, rug of schouderpijn dan een kniekussen voor zijligging zeker gunstig zijn. Heb je bijvoorbeeld last van een slijmbeursontsteking in schouder of zoek je een goede slaaphouding voor Frozen Shoulder dan een kniekussen hier ook ondersteuning bieden.

Ook na een operatie of op je zij slapen met gipsbeen is dit kussen zeer geschikt. Zonder kussen kan het een probleem zijn of pijn geven maar wanneer er een comfortabel kussen tussen de knieën ligt dan kan dit zeker het verschil maken.

We hebben ook een artikel geschreven over kniekussen voor zijligging. Dit is een aanrader mocht je willen weten of dit iets voor jou is? 

Matras voor zijslapers

Als de voorkeur van slaaphouding zijligging is, dan is het matras zeker belangrijk. Een goed matras is namelijk niet te zacht maar het mag ook niet te hard of stevig zijn.

Een zacht matras geeft juist weinig ondersteuning aan het lichaam en de gewrichten. En de kans is groot dat gedurende de nacht het een pijnlijk gevoel zou kunnen geven. De heup of schouders zakken ver weg in een te zacht matras en daarmee krijg je de verkeerde slaaphouding.

In het begin kan een zacht matras misschien lekker liggen. Maar als je uren in dezelfde houding ligt en de houding is niet goed, dan levert het pijn op.

Kies daarom voor een steviger matras maar dit mag ook weer niet te hard zijn. Anders kan het matras niet goed vormen naar het lichaam en word je alsnog wakker met pijn. Het is mogelijk om te zien of je matras te hard is door naar de ruimte tussen de taille en matras te kijken. Zit hier nog steeds ruimte tussen wanneer je ligt, dan kan de buik naar beneden zakken en het lijkt dan of het is opgelost. Maar de wervelkolom in de rug ligt dan verkeerd, en kan na langere tijd pijn opleveren.

Heb je regelmatig last van pijn wanneer je de zijligging hebt geslapen of heb je pijn tussen schouderbladen na slapen? Dan is waarschijnlijk het matras niet goed genoeg. Probeer daarom voor jezelf na te gaan of het nu te zacht of te hard is. En ga op zoek naar een nieuw matras.

Dit kan je doen door naar een fysieke winkel te gaan zodat je eerst kan zien wat je koopt. Of misschien kan je het online aanschaffen maar dan moet er ook proeftijd aanzitten. Dit kan natuurlijk ook als je het in een ‘normale’ winkel koopt. Zo kan je het matras een paar weken uittesten en mocht het toch klachten opleveren dan kan je het nog ruilen.

Ben je meer op zoek naar een tijdelijke oplossing ter vervanging van een te zacht matras. Dan kan je ook onder het matras planken leggen zodat het matras niet zo ver meer kan doorbuigen en steviger aanvoelt.

Tips voor pijn bij slapen op zij

Misschien heb je last van pijn gekregen na het slapen op je zij. Om proberen erachter te komen wat de aanleiding tot de klachten zijn kan je naar deze punten kijken:

  • Heb je een zacht of hard matras, of is het middelhard en goed genoeg?
  • Is de slaaphouding goed? Ga met je hoofd op het kussen liggen en kijk of de oren in lijn zijn met de schouders. Is dit niet het geval dan ligt de nek te schuin.
  • Het is ook belangrijk dat de kin of het hoofd niet naar beneden ligt. Dan kan er ook teveel spanning op de nek liggen.
  • Tijdens het zij slapen, liggen dan de armen en handen misschien te hoog? De handen moeten niet hoger komen dan de schouders.
  • Probeer met een kussen tussen de knieën te slapen. Is dit comfortabeler voor jou, overweeg dan om een speciaal kniekussen aan te schaffen zodat de rug rechter ligt.
  • De zijligging kan ook minder pijn opleveren wanneer je in een soort foetushouding ligt. Dus de knieën leg je iets meer naar boven richting de borst. Dit resulteert ook in minder druk op de rug.
  • Het kan ook gunstig zijn om regelmatig tijdens de nacht van slaaphouding te wisselen. Dus van rug naar zij of naar je andere zij toe. Zo heb je de meeste potentiële voordelen en de minste kans op pijnklachten.

Veelgestelde vragen:

Op welke zij slapen als je zwanger bent?

Ben je zwanger dan is de linkerzij het beste om op te slapen. Dit is beter voor de bloedsomloop en dit heeft zo voordelen. Maar het is ook mogelijk om op de rechterzij te slapen dit is beter dan op de rug slapen wat voor problemen kan zorgen.

Op welke zij slapen bij misselijkheid?

Het beste is bij misselijkheid om op de linkerzij te slapen. Dit is beter voor de maag en er zijn dan minder problemen met maagzuur en misselijkheid. De linkerzij wordt meestal als de beste zij gezien.

Hoe op je zij slapen met gipsbeen?

Dit is zeker mogelijk. Ondersteun de knie en been wel met een kniekussen zodat er minder problemen of klachten zijn. Dit ligt ook beter omdat het been dan hoger komt te liggen. Dit is beter voor het lichaam en kan zou de pijn ook kunnen verlichten.

Is slapen op je zij slecht?

Slapen op je zij is niet slecht mits het op de goede manier word uitgevoerd. Dit is de slaaphouding van de meeste mensen. Maar het matras en kussen zijn bepalend want anders is het mogelijk dat er pijnlijke klachten voorkomen. Hierover kan je meer lezen.

Als zijslaper een hard of zacht matras nodig?

Ben je een zijslaper dan is het belangrijk om zowel geen te hard als te zacht matras te hebben. Een middelstevig matras vormt nog goed rond het lichaam en geeft ondersteuning. Wanneer het matras te zacht is dan zakt het lichaam te ver weg met een verkeerde slaaphouding tot gevolg. Een te hard matras kan niet goed rond de schouder en heup vormen zodat er nog een ruimte ontstaat rond taille en matras. Hierdoor kan het lichaam ook een verkeerde houding aannemen.


Om onze artikelen te onderbouwen gebruiken wij wetenschappelijke studies of andere kwalitatieve bronnen. Hiermee maken wij ons artikel zo goed en compleet mogelijk waardoor je altijd goede informatie leest.

Bronnen:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26245965/
https:///www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(19)30054-9/fulltext

Over de auteur:

Chiel

Oprichter van Slapenweb.nl. Ontstaan na ervaring met slaapproblemen en weinig complete informatie op internet. Dagelijks bezig om de expertise op het slaapgebied te vergroten. Dit doet hij door onderwerpen en producten te onderzoeken om zo de kennis en site verder uit te breiden.

Plaats een reactie