Valeriaan voor het slapen

Valeriaan wordt al lang gebruikt bij slaapproblemen, depressie of angsten. Men gebruikt de wortels van de plant eeuwen geleden al in de geneeskunde. Dit komt omdat het als een hulpmiddel voor het slapen, rusten en ontspannen van het lichaam gezien werd.

Nu is het verkrijgbaar in veel verschillende vormen en is makkelijk als supplement in te nemen. Vandaar dat je er ook regelmatig over leest en het bijna in elke drogist te krijgen is. In dit artikel gaan we dieper op in waarom valeriaan voor het slapen een gunstige werking kan geven.

Valeriaan en slapen

Wanneer je valeriaan voor het slapen gaan inneemt of gedurende de dag, dan heeft het zeker invloed op de nachtrust. Het bevat verschillende zuren die wisselwerking hebben op GABA. Dit helpt met het reguleren van de hersenen en zenuwstelsel. In combinatie met de antioxidanten die ook in valeriaan zitten, geeft dit een kalmerend gevoel in het lichaam en kan je beter slapen en heb je ook minder last van stress en spanning.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een laag Gamma-aminoboterzuur (GABA) gelijk staat aan een slechte nachtrust. Valeriaan bevat zuren die zorgen dat het GABA zuur minder snel afbreekt. Hierdoor blijven de gevoelens van kalmte en rust langer controleerbaar in het lichaam.

Dit heeft verschillende voordelen waaronder ook een verhoging van de kwaliteit van de slaap. Valeriaan heeft ook nog andere stoffen die ook de slaap kunnen verbeteren. Dit zijn antioxidanten wat je ook in een aantal fruitsoorten zoals kiwi en banaan kan vinden.  Deze helpen ook om het lichaam te ontspannen en zo beter te kunnen slapen.

Antioxidanten ondersteunen het reguleren van de gehele slaapcyclus. Dit houdt in dat je sneller in slaap kan vallen en dat je dieper en rustiger blijft slapen. Daardoor wordt de kwaliteit een stuk beter en verlengt het ook de slaaptijd. En de volgende morgen voel je een stuk frisser en uitgerust.

Valeriaan is ook geschikt voor slapeloosheid. Zowel bij volwassenen als kinderen(uitgezonderd erg jonge kinderen) is aangetoond dat het minder tijd kost om in slaap te komen. En de diepe slaap wat belangrijk is was ook een stuk rustiger en minder kans op wakker worden zodat je licht blijft slapen.

Misschien vind je dit allemaal erg positief klinken maar onze artikelen worden met officiële bronnen toegepast. Dit kan je onderaan het artikel vinden of achter de getallen van sommige woorden. Zo kan je zien dat valeriaan en slapen goed samen gaan en is dit wetenschappelijk onderbouwd.

Valeriaan plant
De wortels van een valeriaan plant hebben een goede werking.

Valeriaan werking

Zoals je al eerder hebt kunnen lezen heeft valeriaan een goede werking op het slapen. Maar naast de nachtrust heeft het nog meer positieve eigenschappen en voordelen die zeker genoemd moeten worden.

  • Stress vermindering. Vanwege het aantal antioxidanten kan het lichaam ook beter ontspannen wat ook goed is voor stress vermindering. Hierdoor blijft het lichaam een stuk kalmer en dit heeft natuurlijk ook invloed dat je ’s avonds makkelijker in slaap valt.
  • Stemming en depressie. In deze onderzoeken naar de werking van valeriaan kwam ook naar voren dat er minder last was van stemmingswisselingen en depressie. Omdat er ook minder last is van stress heeft dit ook een gunstige werking op onze gemoedstoestand.
  • Angststoornissen. Het kan ook helpen met het verminderen van angst. In dit onderzoek hadden volwassen dagelijks valeriaanextract ingenomen. Dit had als resultaat dat de symptomen minder waren geworden. En dat het lichaam meer ontspannen was.
  • Eén van de valeriaan voordelen is ook dat het bijna geen bijwerkingen heeft in tegenstelling tot veel medicijnen of behandelingen voor angststoornissen.

Dosering

Er zijn een aantal manieren waarop je valeriaan kan innemen. Zo zijn er capsules of tabletten die je makkelijk kan innemen. Of misschien heb je de voorkeur wel om een valeriaan wortel thee voordat je gaat slapen. In de meeste gevallen is het advies om 400-900mg valeriaanwortel per dag te nemen.

Valeriaan wortel thee

Als je beter wilt slapen dan kan een valeriaan thee de beste keuze zijn. Zo krijg je pas in de avond de thee binnen en kan je optimaal profiteren van de effecten hiervan. Capsules of tabletten moet je meerdere keren per dag innemen en zo heb je eigenlijk heel de dag effect van valeriaan. Wanneer de dosering te hoog is, dan kan dit ook tot slaperigheid zorgen.

Een valeriaan wortel thee drink je 30 minuten tot 2 uur voordat je gaat slapen. Zorg wel dat er genoeg tijd tussen zit want anders is het mogelijk dat je misschien ’s nachts nog een keer extra naar de WC moet. Dit kan ten koste gaan van de diepe slaap en dat zou natuurlijk jammer zijn.

Het is niet erg moeilijk om een goede valeriaanwortel thee te maken.  Doe ongeveer 2 tot 3 gram gedroogde valeriaanwortel in heet water. Dit laat je 10 tot 15 minuten weken zodat je een goede thee krijgt. En dit is voldoende om zo te profiteren van de goede werking van valeriaan.

Wist je dat ook een gemberthee voor het slapen gaan ook voor een goede nachtrust kan zorgen? Veel ingrediënten van de gember zijn ook bevorderlijk voor de slaap. Drink je soms thee in de avond dan is ook de kurkumathee een aanrader.

Valeriaan capsules

Het kan zijn dat je last hebt van stemmingswisselingen of andere redenen waarvoor je valeriaan capsules wilt innemen. Dit is zeker mogelijk en is meestal twee of drie keer per dag een dosis valeriaan in de vorm van een capsule of tablet. Lees altijd de bijsluiter hoeveel keer je dit zou moeten doen.

Hou je hier altijd wel aan want wanneer je teveel valeriaan binnenkrijgt kan je gedurende de dag slaperig voelen. Ook geldt dit als je teveel valeriaan binnenkrijgt voordat je gaat slapen. De volgende morgen kan je nog steeds slaperig voelen en heeft dit een nadelig effect op je werkzaamheden.

Valeriaan olie

Je kan ook kiezen voor valeriaan olie. Dit is te gebruiken op verschillende manieren. Je kan het gebruiken als een soort luchtverfrisser waardoor je de geur van de olie inademt. Hierdoor kan je ook rustiger en ontspannen voelen. Het is ook mogelijk om het te verdampen of verdunt op de huid aan te brengen.

Voor meer informatie of toepassingen kan je ook bij de reviews van bijvoorbeeld dit product kijken. Het heeft meer dan 100+ reviews met een gemiddelde van 4.7 uit 5. Dat zal natuurlijk niet voor niets zijn.

De dosering bij onderzoeken was elke keer wel verschillend dus er is geen eenduidig antwoord. In de meeste gevallen was het effect al snel voelbaar en na 2 weken profiteer je optimaal van de eigenschappen van valeriaan.

Dit kan natuurlijk wel per persoon verschillen en dit ligt natuurlijk aan de dosering en het product. Lees daarom ook altijd wat de gebruiksaanwijzing en richtlijnen zijn van het product dat je wilt gebruiken.

Bijwerkingen

Er zijn weinig valeriaan bijwerkingen gevonden en is het voor de meeste mensen veilig. De kans op problemen is niet erg groot wanneer je dit regelmatig gebruikt. Het kan alleen soms wel gebeuren dat men wel hoofdpijn, maagpijn of duizeligheid voelt. Maar dit komt erg weinig voor.

Wel zijn er nog niet genoeg onderzoeken geweest wat het effect voor zwangere vrouwen en erg jonge kinderen is. Hierdoor is het advies om tijdens zwangerschap geen valeriaan gebruiken. En ook niet bij erg jonge kinderen. De eventuele risico’s voor deze groepen zijn niet duidelijk genoeg om het als veilig te beschouwen. Valeriaan is niet gevaarlijk maar er moet eerst onderzoek gedaan worden voor de duidelijkheid.

Dit is ook erg belangrijk! Gebruik je medicijnen of heb je aandoeningen zoals angststoornissen dan is het eerst verstandig om de arts te informeren mocht je valeriaan gebruiken. De medisch specialist kan advies op maat geven omdat het valeriaan en medicijnen soms niet goed samen gaan. Wij geven geen medisch advies en dit kan ook alleen maar gedaan worden door iemand die de persoonlijke situatie kent.

Als je valeriaan gebruikt en zeker overdag dan is het ook belangrijk om geen auto te besturen of andere voertuigen of werkzaamheden waarbij je alert moet zijn. Het kan soms zijn dat je een beetje slaperig kan aanvoelen en alertheid is enorm belangrijk in deze situaties.

Wanneer je het alleen in de avond voor het slapen gebruikt dan heb je er overdag weinig last van mocht je de juiste dosering geven. Informeer een medisch specialist voor het juiste advies.

Veelgestelde vragen:

Is valeriaan verslavend?

Uit onderzoeken is niet gebleken dat valeriaan verslavend zou zijn. Of dat je afhankelijk hiervoor kan worden. Het heeft wel aangewezen dat het juist kan helpen voor mensen die medicijnen gebruikten en daardoor juist afhankelijk van werden. Valeriaan zorgde ervoor dat het een prima natuurlijke vervanger was en ook de nachtrust bevorderde.

Is valeriaan gevaarlijk?

Nee bij het juiste gebruik is valeriaan niet gevaarlijk. Er moet alleen nog wel meer onderzoek gedaan worden naar verschillende groepen zoals zwangerschap en jonge kinderen. Hiervoor geldt het advies om niet te gebruiken aangezien de risico’s nog niet duidelijk zijn. Voor alle andere groepen van volwassenen en kinderen wordt het als veilig beschouwd.

Kan je met valeriaan doorslapen?

Valeriaan heeft een gunstig effect op de kwaliteit van het gehele slaapcyclus. Dus je kan ook beter doorslapen. De diepe slaap is rustiger en hierdoor wordt je niet snel wakker waardoor je beter kan uitrusten en niet licht blijft slapen. In slaap vallen is in het algemeen ook een stuk sneller en zo kan je een betere nachtrust krijgen.

Valeriaan werking op slapen?

De werking van valeriaan om te slapen is positief te noemen. Met de juiste dosering en gebruik kan je een stuk beter slapen en in slaap vallen. Hierdoor ben je de volgende morgen beter uitgerust wat ook goed is voor de stemming en lichaam. Wanneer je dit enkele weken gebruikt dan kan je na een tijdje een stuk beter voelen mocht je eerst last hebben van slapeloosheid.

Wat doet valeriaan in je lichaam?

Valeriaan heeft verschillende voordelen op ons lichaam. Zo heeft het een gunstig effect op slapeloosheid en een verbetering van de nachtrust. Maar daarnaast zorgt het ook voor stressvermindering en is er minder last van stemmingswisselingen en depressie. Uit onderzoek is ook gebleken dat het lichaam meer ontspannen was waardoor ook angststoornissen verminderden. Zelfs tijdens de overgang kunnen vrouwen voordelen ervaren met valeriaan. Aan de andere kant heeft valeriaan zeer weinig bijwerkingen met het juiste gebruik en is het niet gevaarlijk.


Om onze artikelen te onderbouwen gebruiken wij wetenschappelijke studies of andere kwalitatieve bronnen. Hiermee maken wij ons artikel zo goed en compleet mogelijk waardoor je altijd goede informatie leest.

Bronnen:

https://www.aafp.org/afp/2003/0415/p1755.html
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3936097/
https:///www.nccih.nih.gov/health/valerian



Over de auteur:

Chiel

Oprichter van Slapenweb.nl. Ontstaan na ervaring met slaapproblemen en weinig complete informatie op internet. Dagelijks bezig om de expertise op het slaapgebied te vergroten. Dit doet hij door onderwerpen en producten te onderzoeken om zo de kennis en site verder uit te breiden.

2 reacties op “Valeriaan voor het slapen”

    • Beste Ineke,

      Er is nog onvoldoende onderzoek naar geweest om het met zekerheid te zeggen maar bij diabetes kan het inderdaad bijwerkingen geven.
      Op verschillende Engelse Diabetes forums kan je meer informatie vinden van mensen die ook valeriaan gebruikten. Soms waren er geen problemen maar bij anderen had het invloed op de waardes.
      Dit zou je voor de zekerheid nog aan je arts kunnen vragen of je het mag gebruiken.

      Beantwoorden

Plaats een reactie